Nowoczesne technologie w parzęczewskiej podstawówce

22 czerwca mieliśmy okazję zobaczyć nowo wyremontowaną pracownię fizyczno-geograficzną w Szkole Podstawowej im. Juliana Tuwima w Parzęczewie i porozmawiać z jej opiekunką –  Małgorzatą Gosińską.

– Dzień dobry, bardzo miło znów tutaj być. Widać, że w ostatnim czasie zaszło wiele zmian. Sala prezentuje się naprawdę imponująco. Może nam Pani opowiedzieć o jej modernizacji?

– Od ubiegłego roku pracownia fizyczno-geograficzna przechodzi generalny remont. W ramach środków budżetowych wymieniono m.in. pion wodno-kanalizacyjny, zdemontowano stare drzwi i kaloryfery oraz zamontowano wydajniejsze i bardziej estetyczne. Na parapetach założono białe nakładki, a na podłodze nowoczesną wykładzinę. Dzięki przychylności władz gminy Parzęczew w kwietniu 2021 roku złożyliśmy wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Wniosek dotyczący utworzenia „ekopracowni” został rozpatrzony pozytywnie. Wartość projektu to 55 tys. złotych. Pomieszczenie to zostało nazwane „Laboratorium Fizyczno-Geograficzne”. Dzięki dotacji, jaką otrzymaliśmy, położone zostały gładzie, pomalowane ściany, zamontowano nowe rolety. Od strony wschodniej i zachodniej zainstalowano podwieszone sufity z podświetleniami LED. Te ściany wykorzystane zostały na montaż dwóch fototapet: jednej o tematyce fizycznej, a drugiej – geograficznej. Zaprojektował je nasz absolwent. Ponadto do laboratorium zakupiono nowe meble: dwie komody i dwie witryny oraz duży stół laboratoryjny, nowe krzesła i ławki, monitor LED.

– Słyszeliśmy, że do nauczania fizyki i geografii zakupiono wiele nowych pomocy dydaktycznych, które przykuwają uwagę uczniów. Mogłaby Pani nam je pokazać?

–Tak, część środków przeznaczyliśmy na kupno wielu nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Są to na przykład: generator van de Graffa, dzięki któremu można zademonstrować zjawisko burzy; pompa próżniowa, za pomocą której możemy pokazać swobodny spadek ciał; koło Maxwella, ukazujące zmiany energii kinetycznej i potencjalnej; maszyny proste – dwanaście modeli eksperymentalnych; dziesięć elektroskopów, pokazujących sposoby elektryzowania ciał; wahadło rezonansowe do zjawiska rezonansu mechanicznego oraz wiele, wiele innych.

– Jakie nowe działania, oprócz standardowych lekcji, będą realizowane w „Laboratorium Fizyczno-Geograficznym”?

– Od przyszłego roku szkolnego w pracowni realizowany będzie innowacyjny program pod hasłem „Kuźnia Talentów”. To zajęcia rozwijające z fizyki i geografii, których motto brzmi „Alternatywna energia”. W ramach tego projektu przewidujemy m.in. zorganizowanie dodatkowych zajęć rozwijających, konkursów, takich jak np. „W Parzęczewie jest energia – Słońce, Wiatr i Pompa Ciepła” oraz konkursu fotograficznego związanego z odnawialnymi źródłami energii.

– I ostatnie, chyba najważniejsze, pytanie. Jak pracuje się Pani w tej szkole i w tak nowoczesnej pracowni?

– Od dziecka zawsze marzyłam, aby zostać nauczycielem. Jeśli głęboko w to wierzysz i sumiennie do tego celu dążysz, marzenia się spełniają, o czym nie raz mówiłam na zajęciach. Bardzo dobrze mi się pracuje w mojej szkole, jej przyjazna atmosfera i nowoczesność sprawiają, że chce się tu po prostu być. Uwielbiam spędzać czas z naszymi uczniami. Na zajęciach dużo pracujemy w zespołach, wykonujemy doświadczenia, eksperymentujemy, wspólnie pokonujemy trudności. Myślę, że uczniowie lubią moje przedmioty. Chętnie uczęszczają na dodatkowe zajęcia rozwijające, osiągają wysokie wyniki w konkursach kuratoryjnych, a po latach wracają do nas jako absolwenci, aby powspominać dawne czasy. Na koniec chciałabym bardzo podziękować panu wójtowi Ryszardowi Nowakowskiemu, pani dyrektor Agnieszce Graczyk, pani Magdzie Kędzi oraz panom konserwatorom za to, że mam pracownię, o której marzy niejeden nauczyciel.

– Dziękujemy za rozmowę.

Konstancja Kisser, Seweryn Wyderko

PS Jako absolwenci jesteśmy wdzięczni za możliwość przeprowadzenia tej rozmowy oraz za to, że zawsze jesteśmy tak ciepło witani w parzęczewskiej szkole. Jest nam bardzo miło, że dostaliśmy szansę przedpremierowego obejrzenia nowej pracowni. Życzymy wielu wspaniałych sukcesów naukowych!

Galeria zdjęć

Wszystkie zdjęcia umieszczone w powyższej galerii zostały wykonane przez autorów artykułu.

Avatar photo

Konstancja Kisser

Jestem absolwentką Szkoły Podstawowej w Parzęczewie, aktualnie uczę się w I Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi (profil biol-chem-mat). Interesuję się naukami ścisłymi, lingwistyką i sztuką. Scena i występy przed kamerą to mój żywioł. Uwielbiam sport oraz podróże. Jestem otwarta na nowe wyzwania i znajomości.

2 komentarze do “Nowoczesne technologie w parzęczewskiej podstawówce

  • 14/07/2022 o 15:55
    Permalink

    Super zmiany, napewno przełożą się na naukę uczniów z geografii oraz fizyki.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *